Show simple item record

Conceptual and methodological referents regarding the modern notion of validity in measurement instruments: implications for the evaluation of people with special educational needs

dc.creatorMontero Rojas, Eiliana
dc.date.accessioned2015-05-19T16:01:59Z
dc.date.available2015-05-19T16:01:59Z
dc.date.issued2013-05-15 18:16:24
dc.identifier.citationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/article/view/7900
dc.identifier.issn
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/12681
dc.description.abstractA general look is taken around the modern concept of validity, with a special focus in psychological and educational tests, with the purpose of presenting an updated discussion and providing conceptual and methodological tools to test developers and users. Regarding validity, the important contributions of Samuel Messick are highlighted, including the notion that establishes that this is a unitary concept, referred to the degree of appropriateness of the interpretations and inferences that are drawn from test scores. The measurement models better known and used currently are mentioned, the Classical Test Theory (CTT), and Item Response Theory (IRT), including the Rasch Model. The topics of DIF (Differential Item Functioning) and equating are also introduced. Finally, some implications of this frame of reference are analyzed in terms of the accommodations that are necessary to implement for persons with special educational needs.
dc.description.abstractResumen. Se hace un recorrido en torno al concepto moderno de validez, enfocado en pruebas psicológicas y educativas,  con el propósito de presentar una discusión actualizada y brindar herramientas conceptuales y metodológicas a los constructores y usuarios de instrumentos.  En cuanto a la validez se indican las importantes contribuciones de Samuel Messick, incluyendo la noción de que se trata de un concepto unitario, referido al grado de propiedad de las interpretaciones e inferencias realizadas a partir de los puntajes del instrumento. Se mencionan los modelos de medición más utilizados, la Teoría Clásica de los Tests (TCT) y Teoría de Respuesta a los ítems (TRI), incluyendo los modelos de Rasch. Se introducen las temáticas de DIF (funcionamiento diferencial de los ítems) y equiparación de puntajes (equating).  Finalmente, se analizan implicancias de estos referentes en términos de las adecuaciones que se deben realizar al aplicar los instrumentos a personas con necesidades educativas especiales.  
dc.format.extent113-128
dc.relation.ispartofActualidades en Psicología Vol. 27 Núm. 114 2013
dc.subjectvalidez
dc.subjectconfiabilidad
dc.subjectinstrumentos de medición
dc.subjectpruebas psicológicas
dc.subjectpruebas educativas
dc.titleReferentes conceptuales y metodológicos sobre la noción moderna de validez de instrumentos de medición: implicaciones para el caso de personas con necesidades educativas especiales
dc.titleConceptual and methodological referents regarding the modern notion of validity in measurement instruments: implications for the evaluation of people with special educational needs
dc.typeartículo original
dc.date.updated2015-05-19T16:01:59Z
dc.language.rfc3066es
dc.identifier.doi10.15517/ap.v27i114.7900


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record