Actualidades Investigativas en Educación, vol. 9(2)
URI permanente para esta colección
Examinar
Envíos recientes
Ítem Teorías de niños y niñas sobre el castigo parental. Aportes para la educación y la crianza(Universidad de Costa Rica, 2009) Sánchez Gutiérrez, GinetteEl presente estudio cualitativo, correspondiente a una tesis de grado en psicología, expone las teorías de niñas y niños escolares sobre las prácticas de castigo parental a partir del modelo teórico del desarrollo moral - emocional. Mediante los aportes del Método de Comparación Constante (o Teoría Fundamentada) se elaboró un instrumento adecuado a la población del estudio, al tema y según algunos criterios ético-metodológicos para finalmente, realizar entrevistas individuales a partir de estímulos visuales y narrativos. Como conclusión general, se encontró una pluralidad de sentidos y perspectivas sobre las prácticas de castigo parental, posible como teoría, desde el sentido común, debido a la capacidad infantil de dimensionar la posición adulta y el contexto global de las situaciones desde una actitud empática que derivó en razonamientos y explicaciones con contenido cognitivo-afectivo. This qualitative study, corresponding to a graduate thesis in Psychology, details the theories of primary school girls and boys about parental punishment from a moral-emotional theoretical model of development. Through the use of the Constant Comparison Method (or Grounded Theory), an instrument was designed that could fit the subjects, the topic and some ethical and methological criteria, in order to finally carry out individual interviews based on visual and narrative stimuli. As a general conclusion, a plurality of meanings and perspectives about parental punishment was found: a possible commonsense theory about child's capacity to visualize the adult position and the global context resulted in empathetic ideas and explanations of a cognitive-affective nature.Ítem Acercamiento al estudio de la formación de investigadores sociales: cultura y experiencia profesional / Approach to the study of the formation of social investigators: culture and professional experience(Universidad de Costa Rica) Jiménez García, Sara AliriaÍtem Comunidades de aprendizaje y organizaciones educativas: una opción para ampliar el centro educativo / Learning communities and educational organizations a possibility to open oportunities for educational centers(Universidad de Costa Rica) Luján Ferrer, Manuel Enrique; Mora Hamblin, DeifiliaÍtem Teoría de la mente en niños preescolares: diferencias entre sexos y capacidad de memoria de trabajo(Universidad de Costa Rica) Padilla Mora, Michael; Cerdas González, Ana Isabel; Rodríguez Villagra, Odir Antonio; Fornaguera Trías, JaimeTheory of mind refers to the ability to predict and explain the behaviour of others in terms of their internal mental states, and has been recognized as a fundamental aspect of the cognitive development during the preschool years. On the other hand, the working memory capacity is a memory system that allows us to keep in mind certain number of representations simultaneously, and has been also considered as a central ability for the preschool population cognitive development. The present research analyzes the relation amid theory of mind development and working memory capacity in a sample of 60 preschool children from 5 to 7 years of age, making special emphasis in the identification of possible differences between both sexes. The assessment of theory of mind development implied the administration of 6 false belief tasks, and the working memory capacity was assessed through 2 different self-ordered pointing tasks. The results show differences in theory of mind development between boys and girls, and gave no evidence of associations between theory of mind development and working memory capacity. These findings are discussed in the context of the actual debate on theory of mind development and sex differences in cognitive development.Ítem La enseñanza universitaria de la física: los objetos materiales y la construcción de significados científicos / University´s physics education: materials objects and construction of scientifics meaning(Universidad de Costa Rica) Fagúndez Zambrano, Thamara J.; Castells Llavanera, MarinaÍtem El locus de distribución como corolario del locus de control / The locus of distribution as a corollary to the locus of control(Universidad de Costa Rica) Mayoral, Luisa; Gangloff, Bernard; Romero, María del CarmenÍtem Las giras: una práctica pedagógica en el repertorio problemas ecológicos, Escuela de Estudios Generales, en la Universidad de Costa Rica / The field trip study: a pedagogical practice in the repertoire of environmental problems, school of General Studies, University of Costa Rica(Universidad de Costa Rica) Jiménez Morales, Ana PatriciaÍtem La evaluación de los aprendizajes basada en el desempeño por competencias / Learning assesment based in the performance by competences(Universidad de Costa Rica) Segura Castillo, Mario AlbertoÍtem Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados / Leadership transformacional and educational management in decentralized contexts(Universidad de Costa Rica) Martins Pestana, Feliberto; Cammaroto Tortoza, Agatina Josefina; Neris Díaz, Luz Maritza; Canelón Rodríguez, Elizabeth del CarmenÍtem Las estrategias de aprendizaje. Radiografías necesarias para su comprensión / The strategies of learning. X-ray necessary for their understanding(Universidad de Costa Rica) Pérez Martínez, ArmenioÍtem Ítem La comunicación pedagógica: elemento transformador de la práctica educativa / The pedagogic communication: a transformer element of the educational practice(Universidad de Costa Rica) Valverde Rojas, MarjorieÍtem Autonomía en el aprendizaje: direcciones para el desarrollo en la formación profesional / Autonomous learning: directions to develop in the professional formation(Universidad de Costa Rica) Cabrera Ruiz, Isaac IranÍtem La reforma fallida de las escuelas de educación especial en México / Mexican failed reform to special education schools(Universidad de Costa Rica) García Cedillo, Ismael; Romero Contreras, Silvia; Motilla Negrete, Karla; Zapata Martínez, Claudia IsabelÍtem Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje / Creative didactic strategies in virtual surroundings for the learning(Universidad de Costa Rica) Delgado Fernández, Marianela; Solano González, ArlyneÍtem Desarrollo de la educación en Cuba después del año 1959 / Development of education in Cuba after 1959(Universidad de Costa Rica) González González, José Pedro; Reyes Velázquez, RaúlÍtem Enfoques teóricos y definiciones de la tecnología educativa en el Siglo XX / Theoretical approaches and explanation of educational technologies in the XX century(Universidad de Costa Rica) Luján Ferrer, Manuel Enrique; Salas Madriz, Flora EugeniaÍtem El papel de las competencias individuales y colectivas en los Sistemas de Acción / The role of individual and collective competences in Action Systems(Universidad de Costa Rica) Climént Bonilla, Juan BautistaÍtem Propuesta de reestructuración del programa de Física y Química para Enseñanza Media / Proposal for the restructuring of the Physics and Chemistry study program in Secondary Education(Universidad de Costa Rica) Herrera Vargas, Leonardo; Artavia Herrera, YeudinÍtem La condición laboral del docente interino de la Universidad de Costa Rica / The labor condition of temporary faculty of the University of Costa Rica(Universidad de Costa Rica) Sequeira Pérez, María del Carmen; Díaz Gamboa, Leda Lilly