Buscar
Mostrando ítems 1-10 de 12
Diagnóstico de las necesidades de educación formal en el área de las Tecnologías de Información y Comunicación en Costa Rica, 2016-2019
Diagnostics on formal education needs in Information and Communication Technological Areas in Costa Rica, 2016-2019
(2020)
Ante los constantes avances de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) surge la inquietud de conocer si las personas graduadas de las carreras afines a las TIC cuentan con los conocimientos y aptitudes ...
The psychosocial effects of economic inequality depend on its perception
(2022-03-28)
Economic inequality might influence subjective well-being through psychological processes such as status competition and social distance. However, evidence for this claim is mixed. In this Perspective, we suggest that ...
The architure of pedagogy in the practice teaching experience (PTE) of english as a foreign language: a new proposal to evaluate practicum students
(2011-07-13)
El presente artículo pretende guiar a los supervisores en el desarrollo de la práctica docente realizada por los estudiantes de la carrera de la Enseñanza del inglés como idioma extranjero en la Universidad de Costa Rica, ...
How do people understand the causes of poverty and wealth? A revised structural dimensionality of the attributions about poverty and wealth scales
(2022-11)
The attributional process, defined as the process of inferring the causes of the events that surround
individuals in their daily lives, can potentially shape the understanding of poverty and wealth.
For instance, it ...
Family farming as a key element of the multifunctional and territorialized agrifood systems as witnessed in the South Pacific Region of Costa Rica
(2022-03-20)
In Central America, Family Farming (FF) is characterized by the fostering of endogenous development, self-sustaining economies, food safety and upholding the values of the agricultural landscape. However, government ...
DIDACTIC STRATEGIES FOR TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE IN SEVENTH AND EIGHT GRADES IN SECONDARY SCHOOLS IN COSTA RICA
(2013)
The following article aims to provide, to the teachers of English as a foreign language, of thirty-two educational strategies used by practicum students while developing their practice teaching experience ...
Fuerzas centrífugas y centrípetas en el Pacífico Sur de Costa Rica: Los impactos de la expansión agroindustrial
Centrifugal and centripetal forces in the South Pacific territory of Costa Rica: The impacts of agroindustrial expansion
(2022-01-26)
Dentro del contexto Centroamericano, la región Pacífico Sur de Costa Rica destaca por su riqueza cultural y biológica; pero también por la manifestación de los impactos negativos de la expansión agroindustrial. Históricamente, ...
Reconstruyendo formas de organización comunitaria y rural en la Región Norte de Costa Rica: una comparación entre las Asociaciones de Desarrollo de Aguas Zarcas y La Fortuna durante la década de 1970
Rebuilding communitarian and rural organizational forms in the North Region of Costa Rica: A comparison between the development associations of Aguas Zarcas and La Fortuna during the 1970’s
(2019-04)
El artículo trata de forma comparativa, la manera en que funcionaron las primeras Asociaciones de Desarrollo Integral (ADI) en los distritos de Aguas Zarcas y La Fortuna, en el cantón de San Carlos (Alajuela), con la ...
Diagnóstico del Síndrome de burnout en docentes universitarios por medio del modelo de clases latentes: una aplicación del Bootstrap paramétrico
Diagnosis of Burnout Syndrome in University Teachers through the Latent Class Model: an application of the Parametric Bootstrap
(2018)
El presente artículo tiene el objetivo de diagnosticar el Síndrome de Burnout en docentes universitarios, por medio de modelos de clases latentes. Específicamente, utilizando Bootstrap Paramétrico para la aplicación de ...
El espíritu creativo: una experiencia de investigación en educación superior
The Creative Spirit: a Research Experience in Higher Education
(2010-12-15)
El siguiente artículo presenta una experiencia de investigación desarrollada durante el I ciclo de 2009 con los estudiantes del curso Didáctica general, en la Sede de Occidente de la Universidad de Costa Rica. Esta experiencia ...