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dc.creatorAraya Araya, Karla
dc.date.accessioned2022-01-05T19:59:00Z
dc.date.available2022-01-05T19:59:00Z
dc.date.issued2014-07-15
dc.identifier.citationhttps://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/blo/article/view/864
dc.identifier.issn2173-0695
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/85514
dc.description.abstractThis article analyzes Anancy’s cogni-tive and sociohistorical identity beyond the moral-istic approach of the western philosophy of being. Instead, Anancy stories are studied as a decolo-nized expression of an afrodescendant Caribbeanness that struggles to survive in an impe-rial context. There is placed special emphasis on Anancy and his relationship with other animals of the forest present in the stories collected by a group of Costa Rican researchers. Walter Mignolo’s concept of colonial and imperial differ-ences, the notion of the trickster, Mikael Bakhtin’s carnival, the psychological theories of the id and humor are used to support the analysis. Finally, it is concluded that Anancy stories are the result of resistance but more importantly, they reveal a nontraditional subversion that guarantees hope in a hopeless system. In this sense, Anancy does not accept fatalism as a cognitive structure of his iden-tity; even though, he lives in a fatalistic society.es_ES
dc.description.abstractEste artículo analiza la construcción cognitiva y socio-histórica identitaria en los cuen-tos de la araña Anancy más allá del enfoque mora-lista de la filosofía occidental del ser. Es decir, los cuentos de Anancy son estudiados como una ex-presión de un Caribe afrodescendiente que lucha por sobrevivir en un contexto imperial. Se da par-ticular énfasis al personaje de Anancy y su relación con otros animales del bosque presentes en los cuentos recolectados por un grupo de investigado-res costarricenses. El concepto de diferencia colo-nial e imperial de Walter Mignolo, la teoría del carnaval de Mikhail Bakhtin así como teorías psi-cológicas del yo y el humor son usadas como refe-rentes teóricos de análisis. Finalmente, se concluye que los cuentos de Anancy son el resultado de la resistencia que sobre todo revela un acto de sub-versión no tradicional para garantizar la esperanza dentro de un sistema desesperanzador. Así, Anan-cy no acepta el fatalismo como estructura cogniti-va de su identidad aun cuando vive en una socie-dad fatalista.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.sourceBoletín de Literartura Oral, 4es_ES
dc.subjectAnancy storieses_ES
dc.subjectAfro Caribbean literaturees_ES
dc.subjectOral literaturees_ES
dc.titleAnancy stories beyond the moralistic approach of the western philosophy of beinges_ES
dc.typeartículo científico
dc.description.procedenceUCR::Sedes Regionales::Sede de Occidentees_ES


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