Show simple item record

Fun and frustrations: Low-income Chilean parents reminiscing with their children about past emotional experiences

dc.creatorNolivos, Virginia
dc.creatorLeyva, Diana
dc.date.accessioned2015-05-19T16:12:00Z
dc.date.available2015-05-19T16:12:00Z
dc.date.issued2013-10-22 00:00:00
dc.identifier.citationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/article/view/9278
dc.identifier.issn
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/12691
dc.description.abstractOne way in which parents support the development of children’s socioemotional abilities is through reminiscing about emotional experiences. This study: a) investigated how low-income Chilean families through reminiscing label, explain, and reason about emotionally positive and negative experiences; and b) documented the emotional narrative themes that families discuss. Sixty-two parents and their preschoolers were videotaped reminiscing about a time when the child was happy and a time when the child was unhappy. Half of the children were girls. Narratives were transcribed and coded for a variety of emotion-content categories. Results showed that conversations about negative experiences were richer in emotional content (emotional states, facial expressions, emotional evaluations, emotion causes, emotion consequences, and mind-emotion connections) than positive conversations. Dyads more often discussed outing themes when reminiscing about positive experiences and peer confl ict themes when reminiscing about negative experiences. This work can inform interventions targeting low-income families in Latin America.
dc.description.abstractUna manera en que los padres de familia apoyan el desarrollo de las habilidades socioemocionales de sus niños/as es a través de narrativas (reminiscencia) sobre experiencias emocionales. Este estudio: a) investigó cómo las familias Chilenas de bajos recursos económicos identifi can, explican y razonan acerca de experiencias emocionales positivas y negativas; b) documentó los temas narrativos que se discutieron. Sesenta y dos padres de familia y sus niños/as fueron grabados en video mientras recordaban una vez cuando el niño/a estaba feliz y una vez cuando no estaba feliz. La mitad eran niñas. Las narrativas fueron transcritas y codifi cadas usando varias categorías sobre contenido emocional. Los resultados muestran que las conversaciones negativas son más ricas en contenido emocional que las conversaciones positivas. Las diadas discutieron más frecuentemente temas sobre eventos familiares cuando recordaron experiencias positivas y conflictos con pares cuando recordaron experiencias negativas. Este trabajo puede informar intervenciones con familias en Latinoamérica.
dc.format.extent31-48
dc.relation.ispartofActualidades en Psicología Vol. 27 Núm. 115 2013
dc.subjectLatino
dc.subjectreminiscencia
dc.subjectnarrativa
dc.subjectemoción
dc.subjectpreescuela
dc.titleFun and frustrations: Low-income Chilean parents reminiscing with their children about past emotional experiences
dc.titleFun and frustrations: Low-income Chilean parents reminiscing with their children about past emotional experiences
dc.typeartículo original
dc.date.updated2015-05-19T16:12:00Z
dc.language.rfc3066en
dc.identifier.doi10.15517/ap.v27i115.9278


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record