Volumen 3, Número 2
URI permanente para esta colección
Examinar
Examinando Volumen 3, Número 2 por Título
Mostrando 1 - 5 de 5
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Comparative analysis of educational management as an agent of change and innovation to the complex educational environments, for organizations: Nuevo Mundo High School and Piedades Sur´s Technical High School, San Ramon(2013-07-01 00:00:00) Barquero González, María Alejandra; Montero Matamoros, MiriethThis article discusses the comparative analysis of educational management as an agent of change and innovation to the complex educational environments in organizations: Nuevo Mundo High School and Piedades Sur´s Technical High School, San Ramon. To obtain the data we applied a questionnaire to a sample of teachers and students as well as the directors of both institutions. Besides we used multiple secondary sources to build a context of interpretation that would locate the particular case of these two schools, within the reality of educational management as an agent of change and innovation.The principle guiding this study is that it is now essential to implement techniques and strategies, where it is required active leaders with human guidance and clarity in educational management that must be addressed not only in the present but also in the future.Finally, with the results and conclusions obtained through the analysis of the data, we performed a project proposal called "Week of integration: promoting a culture of peace", which purpose is to be an alternative of innovation and change, which generates a space of coexistence between the community and the institution, as well as promote their experience of values among community members.Ítem Estrategias de supervisión aplicadas por la dirección y sus implicaciones en el cumplimiento de labores del personal docente de los Colegios Técnicos Profesionales Ricardo Castro Beer y San Mateo(2013-07-01 00:00:00) Triana Mora, JesusitaLa presente investigación analiza las estrategias de supervisión que aplican los profesionales en administración de la educación del Colegio Técnico Profesional Ricardo Castro Beer y el Colegio Técnico Profesional San Mateo, en Orotina Alajuela, en función de lo que implican para el desempeño laboral del personal docente. Para ello, se trazan como objetivos específicos el identificar el proceso de supervisión utilizado por la dirección; determinar las estrategias de supervisión utilizadas y establecer el impacto de la supervisión sobre del cumplimiento de la labor docente.La investigación se realiza dentro del marco de un estudio cuantitativo, con la participación del personal docente y profesionales en administración de la educación de las instituciones mencionadas. Los hallazgos encontrados manifiestan la ausencia de planificación, seguimiento y evaluación como etapas del proceso de supervisión que lleva a cabo la dirección en los centros educativos estudiados; ausencia de mecanismos de control como estrategias de supervisión a aplicar al personal docente; inestable fomento de las relaciones interpersonales; escasa colaboración de los profesionales en administración de la educación en el proceso de enseñanza y aprendizaje; incidencia de la supervisión ejercida por los directores en el cumplimiento del desempeño de la labor docente. Para mejorar el proceso de gestión de la supervisión en los centros educativos, se propone un modelo estratégico con acciones específicas, en función del historial de la labor docente, la participación del personal docente y la población estudiantil, para la evaluación respectiva de la supervisión docente.Ítem Las maestras no existen: los mecanismos de la invisibilidad La segregación por defecto en los inicios del siglo XXI(2013-07-01 00:00:00) García Gómez, TeresaResumen. Este artículo analiza una de las razones por las que se limita a las maestras acceder a los puestos de dirección escolar a través de los datos obtenidos mediante entrevistas en profundidad. Este análisis exhaustivo nos permite aportar nuevas explicaciones para una mayor comprensión de la escasa presencia de las mujeres en los puestos de decisión y responsabilidad en comparación a su participación como docentes. Dicha razón radica en los distintos mecanismos utilizados por la administración educativa en la designación de una persona para ocupar el cargo directivo en las escuelas públicas de primaria, que llevan a invisibilizar a las maestras en el nombramiento para dicho cargo, segregándolas por defecto. Nuestro análisis se centra en las prácticas y legislación vigente desde la Ley Orgánica del derecho a la educación (LODE) hasta la aprobación de la Ley Orgánica de Educación (LOE) y de leyes para hacer efectiva la igualdad entre hombres y mujeres. Atendiendo a estas normativas, finalmente apuntaremos cuál sería el estado actual de la situación estudiada.Ítem Management risk factors associated with the use of internet and social networks in the student during adolescence in educational organizations(2013-07-01 00:00:00) Porras Quirós, WilbertThe use of the internet and social networks is a topic that should be at the forefront of the educational system for its boom at present and the consequences for the students. Therefore, it is proposed as an objective for this paper to think about the risky behaviors associated with the use of the internet and social networks in students during the stage of adolescence, coming to the conclusion of the urgent need in the educational system to manage comprehensive training processes where this issue is addressed as a strategy to strengthen the quality of life of this population.Ítem Process management people including children with special needs, in four gardens of children independent(2013-07-01 00:00:00) Gómez Coto, KattyaThis article corresponds to a research of the management on the inclusion process of children with special educational needs in four independent kinder gardens. For the investigation were taken as base the following objectives: To analyze the process that manages the school, in relation to the inclusion of children with special educational needs, in regular groups of preschool education and to design a proposal with intervention strategies and mediation, to supervise the inclusion of children in regular groups of preschool education.The methodology used for the study is quantitative descriptive. The conclusions obtained highlight the need for management in the schools in the study of having diverse supervision strategies in the process of inclusion of children with special educational needs in childcare centers as well as recognize various criteria to select suitable personnel for working with children with special educational needs. Completing the study with a proposal for intervention where the manager in his role of supervisor recognizes the institutional needs and translate them into the operational plan to meet the rights of children with special educational needs.