Pygmalion: la fuerza creadora ajena al amor
Pygmalion: la fuerza creadora ajena al amor
Pygmalion can be considered one of the most outstanding literary works of the English language. Shaw´s talent can be appreciated in his retelling of the myth of Pygmalion and Galathea depicted by Ovid in The Metamorphoses. The text draws on the mythical source but addresses the topic of social ascension with newer variants relevant to Shaw´s time. Pygmalion deals with many topics, mainly social, and highlights the issue of identity and its transformation depending on the context and the characters’ background. While in Ovid’s The Metamorphoses love is the protagonist, in Shaw´s Pygmalion vanity and the desire to boast predominate. Shaw’s play is positively received because it rescues a classical myth, it adapts the myth to the time the play was written, and it exhibits profound ideas about human beings and their levels of interaction. Pygmalion es una de las obras más destacadas en la literatura inglesa. El talento de Shaw permite apreciar una recepción productiva del mito de Pigmalión y Galatea expuesto por Ovidio en Las Metamorfosis. El texto recurre a la fuente mítica del mito, pero aborda el tema de ascensión social con variantes más actuales a la época del autor. De esta manera, la obra aborda muchos tópicos, primariamente sociales, y destaca principalmente el tema de la identidad del ser humano y cómo ésta puede llegar a transformarse dependiendo del contexto. Mientras en la obra de Ovidio el amor es protagonista, en Shaw es la vanidad y el deseo de vanagloriarse lo que predomina. La obra se destaca y es admirada particularmente por el rescate de un mito clásico, su reelaboración adecuada a la época en la cual se escribe y sus ideas profundas sobre el ser humano y los planos en los cuales éste se desenvuelve.