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dc.creatorAlfaro Córdoba, Amanda
dc.date.accessioned2018-07-26T18:42:49Z
dc.date.available2018-07-26T18:42:49Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.identifier.citationhttps://www.ingentaconnect.com/contentone/intellect/sslac/2018/00000015/00000002/art00004es_ES
dc.identifier.issn2050-4845
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/75289
dc.description.abstractThis article explores, describes and analyses the material, linguistic and cultural framework in which the central conflict in Ixcanul/Volcano (Bustamante, 2015) and its mise-en-scène operate, considering the film as an example of an intertextual practice that succeeds in connecting oral and dramatic traditions to a filmic register. By analysing how the film aims to be realistic and locate itself within a contemporary Guatemalan context, this study argues that, due to the film’s political intentions, themes and intended audience, Ixcanul challenges several power structures that preclude decolonial dialogue in the country. Furthermore, by describing how the subaltern subject, María, endures and resists strategies of invisibilization, I read Ixcanul in light of analytical tools drawn from postcolonial and decolonial frameworks to disentangle the structures of domination – the coloniality of power – represented in the film.es_ES
dc.description.abstractEste artículo explora, describe y analiza el marco material. lingüístico y cultural en el cual opera el conflicto central en Ixcanul (Bustamante, 2015) y su puesta en escena, al considerar la película como un ejemplo de una práctica intertextual que tiene éxito al conectar tradiciones orales y dramáticas con un registro fílmico. Este estudio argumenta que, debido a las intenciones políticas de la película, los temas y la audiencia prevista, Ixcanul desafía varias estructuras de poder que impiden el diálogo decolonial en el país y además, describe cómo el sujeto subalterno, María, perdura y resiste las estrategias de invisibilización. Se muestra Ixcanul a la luz de las herramientas analíticas extraídas de los marcos poscoloniales y decoloniales para desentrañar las estructuras de dominación -la colonialidad del poder- representadas en la película.es_ES
dc.language.isoen_USes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceStudies in Spanish & Latin American Cinemas. Vol 15. Núm 2. pp. 187-202es_ES
dc.subjectCentral Americaes_ES
dc.subjectcinemaes_ES
dc.subjectcoloniality of poweres_ES
dc.subjectfeminismes_ES
dc.subjectindigeneityes_ES
dc.subjectCentroaméricaes_ES
dc.subjectCinees_ES
dc.subjectfeminismoes_ES
dc.subjectColonialidad del poderes_ES
dc.subjectindigenidades_ES
dc.subject384.8 Películas cinematográficases_ES
dc.titleCan María Speak?: Interpreting Ixcanul / Volcano (2015) from a decolonial perspectivees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.1386/slac.15.2.187_1
dc.description.procedenceUCR::Docencia::Ciencias Básicas::Sistema de Educación General::Escuela de Estudios Generaleses_ES


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