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dc.creatorSmolarek, André de Camargo
dc.creatorMascarenhas, Luis Paulo Gomes
dc.creatorFerreira, Luis Henrique Boiko
dc.creatorCascante Rusenhack, Marcio Maciel
dc.creatorMoncada Jiménez, José
dc.creatorSouza Junior, Tácito Pessoa de
dc.date.accessioned2018-02-07T15:01:58Z
dc.date.available2018-02-07T15:01:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationhttp://revistaespacios.com/a16v37n25/16372528.htmles_ES
dc.identifier.issn0728-1015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/74037
dc.description.abstractSleep time may interfere with the ability to perform tasks requiring memory, organization and reasoning. A lack of sleep has been related to cognitive deficits; however, few studies had demonstrated an association between sleep duration and cognitive performance in South American adolescents. Therefore, the aim of the study was to determine whether a correlation between sleep duration and cognitive performance in adolescents exist. Participants from a rural school in Brazil were required to register the time they went to bed to sleep and the time they woke-up the following morning. The Stroop test was used to measure cognitive performance. Independent samples t-tests and a binary logistic regression analysis were computed. Boys went to bed a mean of one-hour later than girls (p < 0.05); however, they woke-up only a mean of 13-min later (p > 0.05). Boys slept 20-min less compared to girls (p < 0.05). Boys read more correctly than girls (p < 0.05); however, no significant gender differences were observed for reading speed and word color performance tests. A significant correlation (r = 0.12, p = 0.01) between sleep duration and cognitive performance on the Stroop test was found. In conclusion, individuals with adequate sleep duration performed better on cognitive tasks than individuals with irregular sleeping habits.es_ES
dc.description.abstractActualmente se han realizado distintos estudios en relación con la variable tiempo de sueño, y existen indicios de que esta puede interferir en la capacidad de ejecutar tareas que exijan memoria, organización y raciocinio. El objetivo del estudio fue verificar si existe relación entre la duración del sueño y el desempeño cognitivo en adolescentes de una escuela rural brasileira. Se contó con la participación de 54 sujetos (28 varones y 26 mujeres), con un promedio de edad de 13,7±0,9 años. Para medir el tiempo de sueño, se utilizó un cuestionario donde el sujeto debía escribir la hora a la que se fue a dormir y la hora a la que se despertó el día siguiente. Para verificar el desempeño en actividades cognitivas se aplicó el test de Stroop, el cual posee una confiabilidad de 0.89. Se realizó análisis descriptivo de los datos, además se aplicó una "t-student" no paramétrica con correlación de Levene y un análisis de regresión logística binaria con un intervalo de confianza del 95% y e. p<0,05. Se encontró una relación positiva entre la duración del sueño de los adolescentes con el desempeño en el test de Stroop (r=0.12 p=0.01). Se concluye que los individuos que presentaban una duración de sueño adecuada tienen un mejor desempeño en tareas cognitivas en comparación a individuos con hábitos irregulares de sueño.es_ES
dc.language.isoen_USes_ES
dc.sourceRevista Espacios. Vol. 37, Núm. 25. pp. 28es_ES
dc.subjectSleep durationes_ES
dc.subjectCognitive impairmentes_ES
dc.subjectStroop Testes_ES
dc.subjectAdolescentses_ES
dc.titleRelationship between sleep duration affects cognitive function in adolescentses_ES
dc.title.alternativeRelación entre la duración del sueño y el desempeño cognitivo en adolescenteses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeArtículo científicoes_ES
dc.description.procedenceUCR::Investigación::Unidades de Investigación::Ciencias Sociales::Centro de Investigación en Ciencias del Movimiento Humano (CIMOHU)es_ES
dc.description.procedenceUCR::Docencia::Ciencias Sociales::Facultad de Educación::Escuela de Educación Físicaes_ES


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