Computación e informática: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 249
-
Common causes and effects of technical debt in Costa Rica: InsighTD survey replication
(2021-10)Technical debt is a concept used to describe technical decisions that can benefit companies in the short term but can produce costs and software quality issues in the long term. Technical debt management can help enterprise ... -
Designing a Context-Aware Smart Notifications System for Precision Agriculture
(2022-11-21)Smart farming solutions seek to help farmers in their daily activities. Their use has shown that it is beneficial for farmers to be aware of the distinct variables affecting the production. For this reason, having alerts ... -
Comparing written and voice captured responses of the user experience questionnaire (UEQ)
(2022-03)Standardized questionnaires are widely used instruments to evaluate UX and their capture mechanism has been implemented in written form, either on paper or in digital format. This study aims to determine if the UX evaluations ... -
Conversational design patterns for a UX evaluation instrument implemented by voice
(2022-03)In recent years there has been an increase of voice interfaces, driven by developments in Artificial Intelligence and the expansion of commercial devices that use them, such as smart assistants present on phones or smart ... -
A mobile application for improving the delivery process of notifications
(2021-01)At present, there are systems in charge of classifying and sending notifications to smart devices at different times. However, there are not many studies that demonstrate the effectiveness of these systems in real world ... -
Identification and management of technical debt: A systematic mapping study update
(2023-08)Technical debt is a concept used to describe the lack of good practices during software development, leading to several problems and costs. Identification and management strategies can help reduce these difficulties. In a ... -
Making technical debt visible using hybrid sankey diagrams: An industrial case study
(2022-11)Technical debt (TD) is a challenge for companies who develop software on which their critical operations depend. To properly manage TD, it is necessary to make it visible to the different stakeholders involved to support ... -
Designing diagnosis instrument to determine e-Commerce readiness for micro and small enterprises in rural areas
(2022-05)Before implementing electronic commerce, micro-businesses must conduct a diagnostic study to determine its feasibility. They must decide whether they have the technological resources required and determine if potential ... -
UX Evaluation with standardized questionnaires in ubiquitous computing and ambient intelligence: A systematic literature review
(2021-05)Background. Standardized questionnaires are well-known, reliable, and inexpensive instruments to evaluate user experience (UX). Although the structure, content, and application procedure of the three most recognized ... -
Defensa de blanco móvil para diversificación de microservicios en Kubernetes
(2023)La facilidad de implementación de aplicaciones web contenerizadas y la facilidad de administración que ofrecen las plataformas orquestadoras como Kubernetes ha impulsado el diseño de sistemas por microservicios. Los ... -
Plan de proyecto para la elaboración de un sistema de visualización de datos de compras públicas de la Caja Costarricense del Seguro Social
(2023-03-02)Esta investigación está enfocada en el diseño de un plan de proyecto basado en la metodología del PMI, para la elaboración de un sistema de visualización de datos de compras públicas de la Caja Costarricense del Seguro Social. -
Interfaces conversacionales por voz como medio de captura para cuestionarios estandarizados de evaluación de experiencia de usuario
(2023-07-13)Los cuestionarios estandarizados se encuentran entre los instrumentos más utilizados para evaluar la experiencia de usuario. Estos instrumentos, sin embargo, podrían presentar algunos inconvenientes propios de los cuestionarios ... -
Automatically recovering students’ missing trace links between commits and user stories
(2021)Trace links between commits and user stories can be used in educational software engineering projects to track progress and determine the students’ contribution to projects’ requirements. Thus, traceability can be helpful ... -
Propuesta de modelo de gestión basado en tecnologías de realidad virtual y aumentada como estrategia didáctica en el Colegio Técnico Profesional de Nicoya
(2023)El presente proyecto de investigación se enfoca en la propuesta de un Modelo de Gestión para la Implementación de Tecnologías de Realidad Virtual y Realidad Aumentada en el Colegio Técnico Profesional de Nicoya, el propósito ... -
Mining software repositories to automatically measure developer code contributions
(2023)Las personas desarrolladoras contribuyen a los proyectos en una variedad de formas y actividades diferentes. La evaluación de las contribuciones puede ayudar a los procesos, productos, desarrolladores y proyectos de software ... -
Diseño de un modelo de requerimientos para la organización de información ambiental generada en el Recinto de Grecia de la Universidad de Costa Rica
(2023-07-26)Ante los cambios que ocurren en el medio ambiente, se hace necesario, por parte del ser humano, hacer conciencia del impacto que tienen las acciones que se realizan en las diferentes actividades diarias; por este motivo, ... -
Volviendo accesible la accesibilidad web: creación de un modelo de aplicación de accesibilidad web que propicie el uso de los estándares internacionales de la WCAG en usuarios especializados del área de diseño y desarrollo de sitios web en Costa Rica
(2023-07)Cocreación y desarrollo de un portal web pensado en propiciar la accesibilidad digital en Costa Rica. Esta solución digital se desarrolló a través de una metodología híbrida que combina la metodología proyectual de Bruno ... -
Propuesta metodológica y arquitectónica para el desarrollo de juegos serios orientados a la formación de competencias tecnológicas
(2023-06-15)En la actualidad, la formación de competencias tecnológicas en el profesorado se ha vuelto un factor imprescindible en el ámbito educativo. En este sentido, los juegos serios han sido utilizados para entrenamiento, la ... -
Automatización del proceso de gestión y evaluación de la calidad de las digitalizaciones realizadas en el Departamento de Conservación de la Dirección General del Archivo Nacional utilizando Deep Learning
(2023)Con el propósito de adecuarse a los cambios digitales, propiamente en la preservación digital del patrimonio documental de la nación y ante la posibilidad de ofrecer nuevos servicios en línea a las personas usuarias, el ... -
Incorporación de pruebas basadas en modelos para servicios web en un contexto de desarrollo ágil: Un caso de estudio en la industria
(2022)Los equipos ágiles enfrentan dificultades para realizar pruebas de software a profundidad, debido a las cortas iteraciones de desarrollo. Con frecuencia, las pruebas para servicios web se realizan manualmente, consumen ...