Show simple item record

dc.creatorGarcía Carrasco, Joaquín
dc.date2011-11-01
dc.date.accessioned2016-05-03T14:34:06Z
dc.date.available2016-05-03T14:34:06Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/2252
dc.identifier10.15517/revedu.v28i2.2252
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/23310
dc.descriptionBoth spatial mobility and change of settlements embody the necessary conditions for crossbreeding (mestizaje). Day after day, the relevance of the contents, proceedings, attitudes and values of the so -called “cross-cutting” subjects in the curricula seem more obvious, among them, “Intercultural Education”. This “cross-cutting” nature nurtures itself precisely from the fundamental elements that Henri van der Leer called “twentieth-century humanities”. Nowadays, three social processes are revitalizing the problem: migration movements and their consequences, the flourishing of nationalism and cultural entrenchments and the self-asserted appearance of a new world made up of information that, similar to a black hole, seems to absorb everything in a hitherto unheard of globalization. In this situation of generalized intercultural contact, the encouragement of a plural and open mentality becomes a basic education goal. To develop that mentality I propose six content organizers, six frames to foster attitudes, six criteria on which to build strategies, positions from which the value of social understanding among different citizens can be unraveled.en-US
dc.descriptionEn la movilidad espacial de las personas y las creaciones culturales se instauran las condiciones para el fenómeno del mestizaje. Cada día parece más evidente la importancia de contenidos, actitudes y valores, calificados de “transversales” en el currículo. Entre ellas, se encuentra la denominada “Educación Intercultural”. Esa transversalidad se nutre, precisamente, de los elementos fundamentales de las que Henri van Leer denominaba “las humanidades del siglo XX”. En la actualidad, tres procesos sociales están revitalizando el problema: los movimientos migratorios y sus consecuencias sociales, el florecimiento de los nacionalismos, los atrincheramientos culturales y la sedicente aparición de un mundo nuevo hecho de información que, a semejanza de un agujero negro, todo parece absorberlo en una globalidad inédita de pensamiento único. En esta situación de contacto intercultural generalizado, el fomento de la mentalidad pluralista y abierta se convierte en una meta de formación básica. Para el cultivo de esa mentalidad se proponen organizadores de contenidos, marcos para el fomento de actitudes, criterios para construir estrategias, posiciones desde las que descubrir el valor del entendimiento social entre ciudadanos diferentes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacutad de Educación, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista Educaciónes-ES
dc.sourceRevista Educación; Vol. 28, Núm. 2 (2004): Revista Educación; 29-55es-ES
dc.sourceRevista Educación - Journal of Education; Vol. 28, Núm. 2 (2004): Revista Educación; 29-55en-US
dc.sourceRevista de Educación; Vol. 28, Núm. 2 (2004): Revista Educación; 29-55pt-PT
dc.source2215-2644
dc.source0379-7082
dc.subjectcrossbreedingen-US
dc.subjectitercultural educationen-US
dc.subjectcultureen-US
dc.subjectcultural pluralityen-US
dc.subjectmestizajees-ES
dc.subjecteducación interculturales-ES
dc.subjectculturaes-ES
dc.subjectpluralidad culturales-ES
dc.titleExperiencia humana y mestizaje cultural en la sociedad de la informaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record