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dc.creatorGranados Zúñiga, Jorge
dc.date2009-12-31
dc.date.accessioned2016-05-03T14:34:05Z
dc.date.available2016-05-03T14:34:05Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/504
dc.identifier10.15517/revedu.v33i2.504
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/23308
dc.descriptionA fundamental element in the curricular design is the epistemological one. In some courses of Basic Sciences (Biochemistry and Physiology) in the Medicine career at the University of Costa Rica there is not an evident epistemological coherence between the knowledge that science produces and the one that is assimilated by the student. This would lead to make a curricular evaluation in which professors have an advantageous perspective because they are the ones who know the type student who sign up in the career. When a professor faces questions that challenge the limits between different epistemological positions, he or she is confronted with the dilemma of proposing explanations going from the anthropomorphic to the causal. Although the teaching of Basic Sciences in the career of Medicine of the University of Costa Rica does not seem to be explicitly permeating a clearly defined epistemological rationale, positivist traits can often be noticed, as well as empirical and phenomenological characteristics with deterministic philosophy elements and quantitative methods of evaluation. Given the advantages and disadvantages of different epistemological approaches, it is proposed that a clear definition of the curricular epistemological justification is essential to the Basic Science courses of Medicine and of the career itself.en-US
dc.descriptionUn elemento fundamental en el diseño curricular es el epistemológico. En algunos de los cursos de ciencias básicas (Bioquímica y Fisiología) de la carrera de Medicina de la Universidad de Costa Rica, he notado la ausencia de coherencia epistemológica entre el conocimiento que la ciencia produce y aquel que es interiorizado por el estudiante. Esto obligaría a realizar una evaluación del currículo en cuya labor los docentes tienen una perspectiva ventajosa porque son los que mejor conocen el tipo de estudiante que sigue la carrera. Cuando el docente se enfrenta con preguntas que cuestionan los límites entre posiciones epistemológicas diversas, se ve confrontado con la disyuntiva de proponer explicaciones que van de lo antropomórfico a lo causal. Aunque en la enseñanza de ciencias básicas en la carrera de Medicina de la Universidad de Costa Rica no parece estar permeando explícitamente una fundamentación epistemológica claramente definida, en ocasiones podrían notarse rasgos positivistas, empiristas y fenoménicos, con elementos de una filosofía determinista y métodos de evaluación cuantitativos. Dadas las ventajas y desventajas que ofrecen las diferentes propuestas epistemológicas propongo la necesidad de una definición más clara de la justificación epistemológica curricular de los cursos de ciencias básicas de la carrera Medicina y, eventualmente, de la carrera misma.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacutad de Educación, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista Educaciónes-ES
dc.sourceRevista Educación; Vol. 33, Núm. 2 (2009): Revista Educación; 51-60es-ES
dc.sourceRevista Educación - Journal of Education; Vol. 33, Núm. 2 (2009): Revista Educación; 51-60en-US
dc.sourceRevista de Educación; Vol. 33, Núm. 2 (2009): Revista Educación; 51-60pt-PT
dc.source2215-2644
dc.source0379-7082
dc.titleLa enseñanza de las ciencias básicas en medicina desde la perspectiva de la justificación epistemológica del currículoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.coverageCosta Ricaen-US
dc.coverageCosta Ricaes-ES


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