Show simple item record

Modelos masculinos y violencia en Sanctuary y Crónica de una muerte anunciada.

dc.creatorValverde, César
dc.date2012-08-03
dc.date.accessioned2016-05-02T22:08:00Z
dc.date.available2016-05-02T22:08:00Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/article/view/556
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/20639
dc.descriptionThis essay analyzes how two novels, William Faulkner’s Sanctuary and Gabriel Garcia Marquez’s Chronicle of a Death Foretold, present masculine models that juxtapose power and violence during times of social crisis. Both novels present violent masculinities that overcome peaceful masculinities, in conflicts that result in murders and rapes; but rather than acuse the individuals responsible for the violent acts, the texts point out the social mechanisms that inexorably move the authors of the crimes. In both works we also see violence against women and resulting public deaths of men wrongly accused, which happen due to an inability to adapt to a historical transition and a corresponding instance of masculine crisis. Horace Benbow and Bayardo San Roman, protagonists of these novels, fail and represent the defeat of masculinities based on reason and pasivity in the face of another masculinity constituted by violence and agression, since these latter ones are prescribed and accepted by society, even today.en-US
dc.descriptionEste ensayo analiza cómo dos novelas, Sanctuary de William Faulkner y Crónica de una muerte anunciada de Gabriel García Márquez, presentan modelos masculinos que yuxtaponen el poder y la violencia en momentos de crisis social. Ambas novelas presentan masculinidades violentas que se sobreponen a masculinidades pacíficas, en conflictos que resultan en homicidios y violaciones; pero más que acusar a los individuos que los llevan a cabo, los textos señalan los mecanismos sociales que mueven inexorablemente a los autores de los crímenes. En ambas obras vemos también violencia contra la mujer y consecuentes muertes públicas de hombres falsamente acusados, que se dan debido al trauma que causa la inadaptación de una transición histórica y una correspondiente instancia de crisis masculina. Los fracasos de Horace Benbow y Bayardo San Román, protagonistas de las novelas, representan la derrota de masculinidades basadas en la razón y la pasividad frente a otras constituidas por la violencia y la agresión, ya que éstas últimas son las prescritas y aceptadas por la sociedad, aún hoy en día.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Costa Ricaes-ES
dc.relationKáñina;
dc.rightsCopyright (c) 2014 Káñinaes-ES
dc.sourceKáñina; Vol 35, N° 2en-US
dc.sourceKáñina; Vol 35, N° 2es-ES
dc.sourceKáñina; Vol 35, N° 2pt-PT
dc.source2215-2636
dc.source0378-0473
dc.titleModelos masculinos y violencia en Sanctuary y Crónica de una muerte anunciada.en-US
dc.titleModelos masculinos y violencia en Sanctuary y Crónica de una muerte anunciada.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record