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La persona adolescente y su experiencia durante la etapa intermedia

dc.creatorGonzález Zúñiga, Sophía
dc.creatorQuezada Ugalde, Ana María
dc.date2015-07-01
dc.date.accessioned2016-05-02T21:49:15Z
dc.date.available2016-05-02T21:49:15Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/enfermeria/article/view/19572
dc.identifier10.15517/revenf.v0i29.19572
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/19524
dc.descriptionIntroduction. Adolescence is considered a vulnerable stage on all people’s life. Within the health system, this population is characterized by a low coverage exclusively aimed at finding the problems, which requires more specialization. This article aims to present the situational diagnosis of a group of teenagers in the intermediate stage in order to further develop a program of Pediatric Nursing care for the adolescent in the intermediate stage, in an institution of secondary education for the years 2013-2014.Method. The implemented methodology is qualitative with a constructivist epistemological approach; triangulating the information gathered performed data analysis.Results. Among the main findings of the diagnostic phase was obtained teenagers prioritized issues such as the phenomenon of drugs and situations related to sexuality; also describe their experience along this stage of life, the changes that occurred, and interaction with peers and family, information necessary for a pediatric nurse practitioner intervene appropriately. The main findings on the diagnose phase show that adolescents prioritized issues like drugs and situations related to sexuality. They also describe their experience through this life stage, all the changes occurred and the interaction with partners and family.Conclusion. The study reveals that it is essential to establish a first contact with the adolescent to identify all their needs in an integral form, and to give them the opportunity to propose possible solutions. Being continuously in contact stimulates the development of empathy in order to obtain a greater openness from the individual to the nurse-practitioner as an accompaniment figure throughout their adolescence.en-US
dc.descriptionIntroducción: La adolescencia es considerada una etapa de vulnerabilidad en la vida de todas las personas, cuya cobertura de atención dentro del sistema de salud de esta población es escasa, con un abordaje dirigido exclusivamente a las problemáticas, motivo por el  que requiere mayor especialización. El presente artículo tiene como objetivo presentar el diagnóstico situacional de un grupo de adolescentes en etapa intermedia con el fin de posteriormente elaborar un programa de Enfermería Pediátrica para la atención de la persona adolescente en etapa intermedia, en una institución de enseñanza media durante los años 2013 – 2014.Método: La metodología implementada  es de tipo cualitativo con un enfoque epistemológico constructivista;  el análisis de los datos se efectuó mediante la triangulación de la información recopilada.Resultados: Entre los principales hallazgos de la fase diagnóstica se obtuvo que los adolescentes priorizaron problemáticas como el fenómeno de las drogas y situaciones relacionadas con la sexualidad; además describen su experiencia a lo largo de esta etapa de la vida, los cambios acontecidos, y la interacción con pares y familia, información necesaria para que un profesional de enfermería pediátrica intervenga de manera adecuada.Conclusión: Se concluye que es fundamental establecer un primer contacto con la persona adolescente en función de identificar de forma conjunta sus necesidades y brindarles la oportunidad de proponer posibles respuestas. El continuo acercamiento favorece el desarrollo de la empatía con el fin de obtener mayor apertura del individuo frente  a los profesionales de enfermería como una figura de acompañamiento a lo largo de su adolescencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Costa Ricaes-ES
dc.rightsCopyright (c) 2015 Enfermería actual de Costa Ricaes-ES
dc.sourceEnfermería Actual de Costa Rica; Núm. 29 (2015): Edición No.29 julio-diciembre 2015en-US
dc.sourceEnfermería actual de Costa Rica; Núm. 29 (2015): Edición No.29 julio-diciembre 2015es-ES
dc.source1409-4568
dc.titleThe adolescent and his experience during the intermediate stageen-US
dc.titleLa persona adolescente y su experiencia durante la etapa intermediaes-ES
dc.typeartículo original


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