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El deber, el poder y la gestión en el sistema educativo público costarricense

dc.creatorCalvo Gutiérrez, Ivannia
dc.date.accessioned2015-05-20T16:55:00Z
dc.date.available2015-05-20T16:55:00Z
dc.date.issued2013-12-19 00:00:00
dc.identifier.citationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/12923
dc.identifier.issn
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/13121
dc.description.abstractThis article proposes, firstly, the challenges faced by the Costa Rican Management of Education by the Information and Communications Technology (ICT); and the Society of Information and Knowledge (SIK). Subsequently, diverse and extremely important aspects are considered, such as the cost of certain devices, some types of contexts and the global network society explained by Castells; to effectively implement a significant change upon an educational organization. In light of these ideas, an articulation between Kantian duty, the power of Castells and the management proposed by Drucker is explained; in order to suppress different social inequalities, as well as to confront it with the bourdesian ideas about the reproduction; in virtue of what is offered by Castells’ global network society; which leads to an analysis based on the position of Thomas Kuhn. Afterwards, a panorama is shown according to which, the individual that is exposed to a universe of electronic pages, must be correctly oriented, starting with the Management of Education, so that this individual may utilize the information offered, in the best possible way. Finally, conclusions are drawn which are oriented towards the importance of the inquiry of postures and/or lines of thought which are exceptionally essential to humanity, such as the impact upon bourdesian ideas, considering Castells’ global network society; and the Costa Rican public educational system.
dc.description.abstractEste artículo plantea, en primer término, los retos de la Administración de la Educación costarricense actual ante las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC); y la Sociedad de la Información y el Conocimiento (SIC). Posteriormente, se consideran diversos aspectos sumamente importantes, como el costo de ciertos dispositivos, algunos tipos de contextos y la sociedad red global que expone Castells; para ejecutar eficazmente un cambio significativo en una organización educativa. A la luz de estas ideas, se expone una articulación entre el deber kantiano, el poder de Castells y la gestión propuesta por Drucker; para suprimir diversas desigualdades sociales, y también confrontarla con las ideas bourdesianas sobre la Reproducción; en virtud de lo que ofrece la sociedad red global de Castells; lo cual desemboca en un análisis basado en la posición de Thomas Kuhn. Posteriormente, se muestra un panorama según el cual, el individuo que se expone a un universo de páginas electrónicas, debe ser correctamente orientado, desde la Administración de la Educación, para que utilice la información que se le ofrece, de la mejor forma posible. Finalmente, se exponen las conclusiones orientadas a la importancia sobre la indagación de posturas y/o líneas de pensamiento sumamente esenciales para la Humanidad, así como el impacto en las ideas bourdesianas, considerando la sociedad red global de Castells; y el sistema educativo público costarricense.
dc.format.extent161-175
dc.relation.ispartofGestión de la educación, vol.4(1), pp.161-175.
dc.subjectGestión de la educación
dc.subjectSociedad red global
dc.subjectEducación
dc.subjectAdministración de la educación
dc.subjectDeber y gestión
dc.subjectPoder y gestión
dc.titleDuty, power and management in the actual Costa Rican public education system
dc.titleEl deber, el poder y la gestión en el sistema educativo público costarricense
dc.typeartículo original
dc.date.updated2015-05-20T16:55:00Z
dc.language.rfc3066es
dc.identifier.doi10.15517/rge.v4i1.12923


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