Student Conflict Management: an Approach from Educational Administration
La gestión de los conflictos estudiantiles: un enfoque desde la administración de la educación
Artículo científico

View/ Open
Date
2012-06-30Author
Chacón Mora, Armando
Metadata
Show full item recordAbstract
The administrative staff of educational institutions must become a resource to achieve mediation processes between different events both internally and externally of the institution. This staff will manage inherent actions in their duties and leads the group in achieving objectives. This requires from personnel skills that are not part of the ones related to planning, management, and institutional assessment, but also those concerning prevention and construction of strategies to help school community in order to prevent and minimize student conflicts and violence that threaten educational process. This article is based on a qualitative study conducted in a public institution of higher education in San José, Costa Rica, in 2010. This information was gathered through interviews, focus groups and observation. The information was provided by students, teachers and managers of the high school institution. In conclusion, this research determined the need of a plan for preventing and intervening in student conflicts educational institutions. El personal directivo de las instituciones educativas debe constituirse en un recurso para lograr procesos de mediación entre los diferentes acontecimientos que se presenten tanto a lo interno como a lo externo de la institución, así como gestionar las acciones inherentes a sus funciones y liderar al grupo en la consecución de los objetivos propuestos. Esto requiere de parte del personal directivo de las organizaciones educativas de una serie de competencias, que no solo deben ser las que comúnmente se estipulan en relación con la planeación, la dirección, ejecución y evaluación institucional, sino también aquellas concernientes a la prevención y construcción de diversas estrategias que ayuden a toda la comunidad educativa a prevenir y minimizar situaciones de conflictos estudiantiles y de la violencia que atenten con el proceso educativo. Este artículo se fundamenta en una investigación de tipo cualitativo realizada durante el año 2010, en una institución de educación secundaria pública de la Provincia de San José, Costa Rica. La información se obtuvo por medio de entrevistas, grupos focales y la observación. Esta información fue suministrada por los estudiantes, docentes y el personal directivo del Liceo. En conclusión la investigación determinó la necesidad que poseen las instituciones educativas de un plan para la prevención e intervención de los conflictos estudiantiles en el contexto actual.
External link to the item
10.15517/rge.v2i1.8510Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
La resolución alternativa de conflictos laborales, bajo un enfoque de derechos , en el Programa Grupo de Apoyo Técnico del Hospital San Juan de Dios
Monge Morales, Gerald; Brenes Zumbado, Yolanda (2018) -
The institutional climate as generator of protection and risk contexts against violence in educational centers in 06 School Circuit of the San José Regional Education Bureau
Carmona Ávila, Olger; Flores Villalobos, Patricia; Gómez Araya, Warner; Navas Alfaro, Marcia; Ruiz Gutiérrez, Moisés; Smith Coto, Karem (2012-06-30)This paper presents analyses educational management from institutional climate in work environment as a source of protection and risk contexts of violence in schools circuit 06 of the Dirección Regional de San José (San ... -
Educational Administration and Management Student’s Conflict
Valverde Quirós, Magaly (2014-12-25)This article analyzes the resolution of student conflicts in a public high school of the Costa Rican Ministry of Education – the Liceo de Paríso in the province of Cartago. The focus lies on how the administrative staff ...