Show simple item record

Latino children’s narrative competencies over the preschool years

dc.creatorMelzi, Gigliana
dc.creatorSchick, Adina
dc.creatorBostwick, Emily
dc.date.accessioned2015-05-19T16:11:59Z
dc.date.available2015-05-19T16:11:59Z
dc.date.issued2013-10-22 00:00:00
dc.identifier.citationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/article/view/9276
dc.identifier.issn
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/12689
dc.description.abstractNarrating is a sophisticated discourse skill that emerges during the preschool years, and is both correlated with and predictive of various aspects of school performance. The existing research on children’s narrative development provides a limited snapshot of the narrative trajectories of Latino children living in the United States. The present study examined the narrative skills of 118 low-income Latino children over a twoyear period. Results showed that there were signifi cant developmental changes in children’s storybook retelling skills over the preschool years. By age five, children were more autonomous in their narration, produced more coherent and complex stories, and incorporated more sophisticated language in their narratives than did younger preschoolers. Further analyses identified those specifi c macro- and micro-structural skills that develop during the preschool years.
dc.description.abstractLa narración es una habilidad discursiva que se desarrolla en los años preescolares y se correlaciona, así como predice, varios aspectos del desempeño académico en los niños. Las investigaciones actuales sobre el desarrollo narrativo nos ofrecen una visión limitada de las trayectorias narrativas de niños de origen latino que viven en los Estados Unidos. En este estudio, analizamos las habilidades narrativas de 118 niños latinos de bajos recursos a través de los dos años preescolares. Nuestros resultados demuestran que hubo importantes cambios en el desarrollo de las habilidades narrativas en el período preescolar. En general, a los cinco años, los niños eran más autónomos en su narración, produjeron historias más coherentes y complejas e incorporaron un lenguaje más sofi sticado en sus relatos. Los análisis subsiguientes identificaron las habilidades específicas, tanto macro como micro estructurales, que se desarrollan durante los años preescolares.
dc.format.extent1-14
dc.relation.ispartofActualidades en Psicología Vol. 27 Núm. 115 2013
dc.subjectDesarrollo narrativo
dc.subjecthabilidades narrativas
dc.subjectcultura
dc.subjecteducandos bilingües
dc.subjectpreescuela
dc.titleLatino children’s narrative competencies over the preschool years
dc.titleLatino children’s narrative competencies over the preschool years
dc.typeartículo original
dc.date.updated2015-05-19T16:11:59Z
dc.language.rfc3066es
dc.identifier.doi10.15517/ap.v27i115.9276


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record